Dziś na FlightSimExpo 2021 została zapowiedziana nowa część X-Plane! Studio Laminar Research podczas prezentacji zaprezentowało następujące obszary zmienione względem X-Plane 11:
Nowy system pogodowy
X-Plane 12 ma posiadać zawansowany system pogodowy, który na podstawie danych odczytanych ze stacji meteorologicznych będzie symulował zmiany pogody na całej planecie. Dzięki temu istnieje szansa na odwzorowanie pogody w miejscach, w których nie są umieszczone punkty pomiaru.
Nowe piękne chmury
Domyślny wygląd chmur nie był mocną stroną symulatora X-Plane 11. X-Plane 12 posiadać będzie nowy system renderowania wolumetrycznych chmur, który wedle zapewnień autorów przyniesie nową jakość i bardziej realne doznania.
Piękne efekty deszczu
Krajobraz po deszczu będzie widowiskowy. Mokra nawierzchnia z okazjonalnymi kałużami znacząco poprawi wrażenia estetyczne.

Nowy X-Plane będzie symulować także krople deszczu spadające na szybę samolotu.

Rewolucja w dzwiękach
Oprawa dźwiękowa często jest traktowana po macoszemu, zarówno przez twórców, jak i przez recenzentów. Jest to jednak ważny aspekt symulacji, który podświadomie sprawia, że symulację odbieramy bardziej realnie. Twórcy X-Plane 12 postanowili rozbudować system odgłosów tła, który zmieniać się będzie w zależności od pory dnia, pogody i miejsca w którym przebywamy. Usłyszymy odgłosy wiatru, deszczu, burzy, samochodów, ptaków.
Pory roku
Nie mniej rewolucyjne jest wprowadzenie pór roku. Dzięki nowemu silnikowi pogodowemu w symulatorze nie będzie sztywnego rozróżnienia kalendarzowych pór roku. Czasem zima może być bez śniegu, a w niektórych miejscach, na przykład w górach śnieg występuje nawet latem. X-Plane 12 na podstawie aktualnej pogody będzie symulował aktualny wygląd świata.
Nowe drzewa 3D
Nie brzmi to efektownie, jednak biorąc pod uwagę archaiczny wygląd płaskich drzew X-Plane 12 zmiana ta znacząco poprawia efekt wizualny.

Ulepszony Autogen
Autogen czyli system automatycznego generowania scenerii doczeka się kolejnych ulepszeń. W nowej wersji położony został nacisk na dodanie obiektów sportowych, cmentarzy i portów morskich. Świat generowany jest na podstawie map OpenStreetMap.
Realistyczna woda z falami 3D
Jest to świetna wiadomość dla fanów hydroplanów. W zależności od pogody, oraz rodzaju zbiornika wodnego fale mogą być duże, bądź małe. Wisienką na torcie jest uzależnienie kolory wody od głębokości zbiornika wodnego.
Ulepszone generowanie lotnisk
Laminar Research wprowadził wiele poprawek do silnika generującego pasy startowe. Wszelkie oznakowanie dróg kołowania i pasów startowych ma w pełni odpowiadać wytycznym obowiązującym w prawdziwym lotnictwie. Dodatkowo pasy startowe nie będą identyczne, ich wygląd będzie zależał od wielu czynników, między innymi od wieku. Ponadto rozbudowano domyślną bibliotekę obiektów o wiele różnych modeli wież kontroli lotu, co sprawi, że domyślne lotniska będą wyglądały bardziej realistycznie.
Zawansowany model Airbusa A330
Według zapewnień twórców w X-Plane 12 pojawić ma się model Airbusa A330 jakością odpowiadający dobrym płatnym dodatkom. Samolot ten ma posiadać odwzorowany system FlyByWire, systemy hydrauliczne(oddzielna symulacja wszystkich siedmiu pomp), system ECAM, oraz komputery pokładowe.
Oprócz Airbusa A330 w X-Plane 12 mają pojawić się także inne szczegółowo odwzorowane statki powietrzne:
- Cirrus SR22
- Cessna Citation X
- Grumman F-14 Tomcat
- Robinson R-22
- Vans RV-10
System zdublowanego sterowania samolotem
X-Plane 12 będzie umożliwiał w łatwy sposób przepisywania sterowania dla kapitana i pierwszego oficera. Dzięki temu do komputera będzie można podłączyć dwa wolanty, orczyki, albo joysticki. Otwiera to nowe możliwości symulowania sytuacji awaryjnych w kokpicie, na przykład gdy przyrządy kapitana przestaną działać.
Data premiery
Data wydania X-Plane 12 nie została jeszcze ogłoszona.